Då och då säger folk till mig att jag är galen som cyklar i Stockholm. Idag visade det sig att det ligger något i det. Det var inte jag som blev drabbade idag utan en annan cyklist som blev allvarligt på körd men som överlevde. Vissa platser är farligare än andra att cykla på.
En riktigt farlig sträcka är på Långholmsgatan mellan Hornstull och Västerbron där bussar och cyklar är hänvisade till samma gatuutrymme. Cykelbana saknar. När cykelbanan försvinner så befinner sig cyklisterna mitt i det som under rusningen är bussfil och under övrig tid är parkering förbjudet. Till råga på allt så är det alltid(!) felparkerade bilar i det utrymmet.
Jag skojade lite om denna plats på Twitter här om dagen. Idag känns det förstås inte lika roligt efter olyckan. Läs mitt ”skämt” här: https://twitter.com/oskarjalkevik/status/339018825783709696
På denna plats är det alltid läskigt att cykla. Jag har utvecklats en strategi: Cirka 15 meter före de felparkerade bilarna kollar jag bakom mig på vänster sida, både med cykelns backspegel och genom att vrida på huvudet. Jag ger tecken för vänstersväng och går ut i mittersta filen när det är klart. Ni vet ”blicken pilen filen” (minnesramsa för körfältsbyte med bil). Så fort jag passerat de felparkerade bilarna så går jag tillbaka till högra körfältet. Möjligen är det förbjudet under rusningen då det är reserverat för bussar (får cyklar vara där då?), men jag bedömer risken för böter som bättre än den säkerhetsrisk det innebär att ligga kvar i mittenfilen bland bilarna.
Här kan du läsa några Tweets om hur olyckan idag gick till. Jag vet inte mer än såhära:
https://twitter.com/YB_Sodermalm/status/341562257320312833
Jag vill hävda att dålig trafikplanering orsakade dagens olycka. Förstås borde de inblandade ha varit mer försiktiga, då hade just denna olyckan kunnat undvikas. Men det är inte konstigt att denna olycka sker på en plats där cykelbana saknas och tusentals cyklister varje dag tvingas gå ut till vänster och konkurrera med bilarna då det ständigt är felparkerade bilar i högra körfältet.
Citat:
"Möjligen är det förbjudet under rusningen då det är reserverat för bussar (får cyklar vara där då?)"
Man får alltid cykla i kollektivkörfält när de ligger längst till höger i färdriktningen.
Tack för det förtydligandet. Fick tidigare samma svar från en på Twitter. Då kan jag ju veta att jag inte är olaglig när jag cyklar i kollektivkörfältet. Men det är ändå ingen bra lösning, varken för cyklarna eller bussarna!