För några år sedan var högern i Sverige motståndare till tunnelbana. Under det senaste året har vi anat en svängning och idag kom kvittot på förändringen. Alliansen vill, med finansiering från alla tre nivåerna, bygga mer tunnelbana i Stockholm. Jag är positiv till alla typer av kollektivtrafikutbyggnad, det gäller att hitta rätt trafiklösning för varje situation. När det gäller exempelvis Nacka så räcker det inte med spårvagn, hur gulligt och trevligt vissa än tycker att det är med spårvagnar.
Jag gillar två saker med dagens utspel från alliansen:
- Fokus på bostäder. Tunnelbaneutbyggnad och bostadsbyggande hänger ihop. Tunnelbana kräva tätbefolkade stadsdelar. Det är förstås lätt att lova X tusen nya bostäder, när detaljplaner väl ska tas fram finns förstås en risk att det blir något färre. Men gillar att det kopplas ihop.
- Delfinansiering med höjda trängselskatter och trängselskatt på Essingeleden.
När jag funderar lite så finns det två saker i detta som stör mig:
- Alliansen har tidigare varit motståndare till mer tunnelbana. När (S) presenterat förslag på mer tunnelbana det fått tummen ner från alliansen. Varför har de ändrat sig?
- Förbifart Stockholm. En dyr motorväg som till skillnad från tunnelbana skapar glesa och bilberoende stadsdelar. Låt oss stoppa förbifarten, lägg dessa pengar på kollektivtrafiksatsningar istället. Dessa kollektivtrafiksatsningar kommer leda till att fler reser kollektivt, vilket i sin tur minskar trängseln för dem som måste ta bil. Att satsa motsvarande pengar på kollektivtrafik minskar faktiskt biltrafikträngseln mer än vad förbifarten gör. Alliansens ”kollektivtrafikretorik” känns så fel, när de samtidigt håller på och bygger en motorväg som minskar kollektivtrafikens attraktivitet.
Men låt oss tänka positivt. Jag tycker initiativet är bra. Jag antar att politiker från mitt eget parti stödjer förslaget till stora delar. Nu återstår bara några decennier har förhandlingar, detaljplaneläggning, finansiering och dylikt. Sen blir det åka av på de förlängda tunnelbanelinjerna!
Och det tycks bli en station precis vid kyrkogården vid Nacka Kyrka, långt ifrån bostäder…
Men är det inte runt där då (kanske inte mitt på kyrkogården) som flera av de nya bostäderna ska byggas då?