I måndags påbörjade SL med ett försök som heter #4anskafram. Det går ut på att vidta åtgärder som ska förbättra restiden för busslinje 4. Fler parkeringsvakter, 3 km mer bussfiler, trafikvärdar för påstigning genom bakdörren samt indragna busshållplatser är några exempel på åtgärder.
I onsdags åkte jag med linje 4 och nördade mig genom att sitta längst fram och notera saker under resan. Utöver resan i onsdags så har jag haft ögonen öppna på buss 4 som går precis där jag bor.
Under min resa från Rosenlundsgatan/Hornsgatan till Odenplan vid lunchtid räknade jag till 17 trafikljus varav 5 visade rött för vår buss. Vid 5 trafikljus var inte signalprion aktiverad (vilket visas med en vit lampa på trafiksignalen) Jag kan förstås ha missat något trafikljus dock. Vid fem tillfällen behövde bussen stanna på grund av trafiksituationen, exempelvis att det var felparkerade bilar, svårt att byta körfält eller vägarbete.
Jag såg 34 felparkerade bilar i vår körriktning (kan ha varit fler på andra sidan gatan). Vissa av dessa bilar var mer hinder än andra. Jag såg inga parkeringsvakter.
Vid hållplatsen där jag klev på stod en felparkerad bil så att bussen fick stanna en bit före hållplatsen. Samma sak hände vid hållplatsen Hornstull. Det gjorde att alla passagerare ville kliva på vid framdörren. Trafikvärden ropade dock ”Det går bra här också” och fick med sig någon passagerare in vid bakdörren.
Efter denna veckan har jag varit uppmärksam på 4an. Jag har sett flera exempel där trafiksignalen slår om till rött precis när bussen kommer. Bussarna kommer ofta i en klump. Ibland ser jag ingen trafikvärd i bakdörren. Runt exempelvis Hornstull är det alltid bilar som står i bussfilen.
Jag tycker det är bra att ett försök ändå görs. Men det finns problem med satsningen. De nya bussfälten har inte skapats där det verkligen behövs. På Hornsgatan tar bilarna upp sex filer (inklusive gatuparkering). Under rusningstrafiken går det väldigt långsamt på Hornsgatan. Där borde vi kunna ta bort gatuparkering för att skapa busskörfält. Det behövs hårdare tag mot dem som slentrianmässigt stannar till vid vägkanten för att göra snabba ärenden. Det ger inte direkt snabbare resor för bussarna.
Miljöpartiet vill se ytterligare 9 kilometer busskörfält i innerstaden. Det är ett bra förslag som kan minska trängseln och restiden samt minska risken för att bussarna klumpar ihop sig!
http://www.svt.se/nyheter/regionalt/abc/mp-vill-ha-9-kilometer-bussfiler
Att ta bort busshållplatser längs vägen minskar förstås restiden men försämrar kvalitén för bussresenärerna. Om vi menar allvar med att göra busstrafiken bättre så är det färre gatuparkeringar som borde vara åtgärden för att snabba upp bussarna. Istället för att resenärerna vid mellanstora busshållplatser ska få promenera längre, så borde vi släppa idén om att innerstadsbor ska kunna parkera sin bil precis utanför bostaden.