![]() |
Varför valde inte Stockholm stad den här bilden med texten ”Cykla med barnen till skolan”? |
Cyklister ska ofta dela ett smalt gatuutrymme tillsammans med någon som går till jobbet, kärleksparet som vill gå hand i hand, föräldragruppen som vill gå bredvid varandra och prata när de kör barnvagn, och joggaren som av naturliga skäl vill hålla en högre hastighet än dem som promenerar. Inte konstigt att föräldrar är oroliga för att ta med sina barn i den miljön. Detta parallellt med vägar där bilarna ofta har sex körfält till sitt förfogande (inklusive utrymme för gatuparkering). De konflikter som lätt uppstår mellan fotgängare, cyklister och joggare handlar inte om att dessa trafikgrupper är dåliga människor, det beror på att vi inte tilldelas tillräckligt med bra gatuutrymme för en trygg och bekväm transport.
![]() |
Hög skarv i cykelbana direkt efter renovering |
Lösningen handlar inte bara om hur många miljoner kommunen satsar på cykling per år. Det handlar om hur mycket gatuutrymme vi får och kvalitén på det gatuutrymme som vi får. Nyligen renoverades Skansbron i Stockholm. Under en månads renovering var bron avstängd för all trafik. När den väl var igång igen så upptäckte jag att cykelbanan har fått en stor skarv på varje sida. Kolla noggrant på bilden nedan, med en fin bilväg och en hög skarv på cykelbanan. Tyvärr gör det att fler cyklister väljer att köra bland bilarna. Samma sak gäller renoveringen av tvärbanan (som också ägde rum i somras), där bilarnas överfart i Liljeholmen fixades för att slippa en hård skarv över spåren. Den spårkorsning där nästan alla cyklister från sydvästra Stockholm passerar dagligen gjordes dock ingen åtgärd.
Läs gärna den här artikeln i Metro i samma ämne.