Imorgon invigs norra länken. Norra Europas största vägtunnelprojekt. Det kommer bli smidigt att åka motorfordon till/från de östra delarna av Östermalm. Smidigt för den som exempelvis bor på Lidingö och vill slippa åka buss/tunnelbana/tåg vid resa till/från Uppsala. Eller för den som ska köra lastbilsgods från Baltikum (kommer till Stockholm med båt) och ska lämna godset i Sollentuna. Om jag har räknat rätt så har Stockholm stad lagt in cirka 3,5 miljarder kronor i just det här projektet. Trafikverket lägger in ännu mera pengar.
![]() |
Tunnelloppet 22:a november 2014 |
Förra helgen genomfördes tunnelloppet där 42515 personer sprang (några promenerade) genom norra länken. Loppet marknadsförs som unikt då det bara kan upplevas en gång. Det är ett stort problem att fotgängare enbart ges en möjlighet att skörda frukten av en så stor infrastruktursatsning! Tänk om kommunerna, med stöd av staten, satsade motsvarande resurser på infrastruktur för fotgängare och cyklister istället. Fotgängare är yteffektiva samtidigt som de rör på hela kroppen.
Tänk om det kunde gå att promenera och cykla tvärs med de norra delarna av Stockholms innerstad utan att behöva trängas på smala trottoar/cykelbanor och korsa massor av vägar. Det behöver inte betyda att en sån här tunnel för flera miljarder är den bästa lösningen för cyklister och fotgängare. Det finns förvisso städer i världen som har byggt cykeltunnlar genom städarna. Annars kan det handla om andra typer av planskilda lösningar, exempelvis cykelbroar ovanför biltrafikleder eller genom en allmänt smart utformning av cykelbanor och gångleder. Istället är det motortrafikanterna som får en ny ”motorväg” genom innerstaden. På samma sätt som det går att köra bil från Stockholm city till Nynäshamn utan ett enda övergångsställe eller rödljus så blir bilen det naturliga valet på ännu en sträcka.
Styr om resurser så att mer markyta och mer pengar (både statliga och kommunala) går till de yteffektiva och miljövänliga trafikslagen.
OBS Jag vill inte förbjuda bilar i Stockholms innerstad, om någon nu trodde det.
Bra, när nu en stor del av biltrafiken försvinner från innerstaden (hoppas vi), så finns förutsättningar att omdisponera befintlig gatumark så att cyklister och gående för bättre trafikmiljö. Utan att behöva "ta bort" bilarna helt.
Så ser ju tyvärr inte förslaget ut, när det gäller ny utformning av Vallahallavägen. Snarare kommer fler välja bilen nu, och där med köra bil inte bara i tunneln utan på väg till/från tunneln. Och när de ändå tagit bilen till jobbet i Frihamnen kan de ta bilen in till stan för att handla på kvällen.
Mer bilvägar leder inte till minskad biltrafik.