![]() |
Många telefonsamtal blir det. Ibland blir det faktiskt 2 telefoner samtidigt. |
Pojkdrömmen om att köra buss förverkligades för sex år sedan. Nu är det dags för pojkdröm 2.0 nämligen att samordna kollektivtrafik. Sedan mitten av november har jag utbildat mig till driftledare på Keolis där jag har kört buss sedan 2008. Driftledningen är inte en trafikledning men kan lite förenklat förklaras som ”typ trafikledning”. Problem ska lösas och rapporteras i datorsystem som ibland är lite svårjobbade. Arbetstiderna är allt från 04:30 på morgonen till 21:30 på kvällen.
Vi har haft cirka 12 utbildningsdagar, varvat med praktik. Nu har jag praktik tills jag anses vara redo att sitta själv. Preliminärt blir det från årsskiftet. Ibland är det lugnt, ofta är det ganska högt tempo. Då och då blir det mycket högt tempo, som i morse. Via telefon, datorn, papperslappar och direkt i luften så säger/skriver vi massor av siffror till varandra. Det är en rätt cool känsla när det via ett telefonsamtal kommer information om ett problem och vi säger massor av siffror till varandra, och plötsligt så är problemet löst. Då återstår det bara att registrera vad vi har gjort. Ofta kommer nästa telefonsamtal innan det är färdigregistrerat.
![]() |
Många skärmar blir det. Jag önskar att vi hade fler så vi slapp papper. |
Driftledare innebär en förhållandevis låg lön jämfört med mina andra jobb. Det innebär obekväma arbetstider och små möjligheter att styra sin dag. I sommar har jag lovat att jobba heltid under semesterperioden, i övrigt betraktar jag detta som en hobby. Jag har svårt att se mig själv som fast heltidsanställd på driftledningen, men det är en väldigt rolig grej att göra då och då, vid sidan om mina andra jobb.
Uppdatering på jobbfronten
[…] år har jag kört buss typ 20 timmar. Mycket tid har jag istället spenderat på driftledningen. Under början av året jobbade jag nästan heltid där vilket tidvis blev stressigt. Men det var […]