2 Comments

  1. Rpbin Sommarström

    Läste om på SLLS hemsida om nedskärningarna och i vårt trafikområde verkar det mmmest handla om att 7,5-minuters täthet blir 10, 10 blir 15… Själv är jag tex uppväxt med att 161 slutar vid midnatt och att det funkar fint med att ta 190 efter det. Blev närmast förvånad när den utökades till kl ett helgnätter… Tråkigt dock för Roslagen där många linjer helt försvinner…. En polare hävdar att förbifarten aldrig skulle klubbats igenom utan att allt skulle gått till kollektivtrafik istället. Jag har istället hävdat att båda satsningarna behövs men nu när jag läser om neddragningarna känns det som att jag hellre skulle ha prioriterat kollektivtrafiken istället. Men går dessa investeringar ens att sätta mot varandra? Känner fort att det är lite för enkelt att säga ”skrota förbifarten så slipper vi dra ner på sl”. Skattepengar är ju dock alltid skattepengar även om det är olika instanser som står för notan i de båda fallen…

  2. admin

    Som sagt, det finns nog ställen där en neddragning är motiverad. Men långt ifrån alla ställen.

    Det finns två sätt att ställa kollektivtrafiksatsningar mot förbifarten. Dels är det ju krona för krona. Varje satsad krona någonstans är ju en krona som inte kan satsas på annat. Men också det faktum att motorvägsbyggen runt storstäder gör det mer attraktivt att köra bil, vilket ökar bilkörningen i hela storstadsregionen. Det sker på bekostnad av just kollektivtrafikresandet.

    /Oskar

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *