I slutet av våren bestämde jag mig för att mitt företag ska skaffa en mobil växel och att mitt privata abonnemang därmed ska konverteras till ett företagsabonnemang. Tanken är att jag och två andra har varsin mobiltelefon och att vi i den mobila växeln kan ställa in vem som samtalet ska gå till, beroende på arbetstider och sånt. Kunden ringer in på ett 08-nummer som kopplas vidare till en av våra mobiler. Jag tittade på olika lösningar och bestämde mig för att Tele2, som jag länge har varit privatkund hos. Att byta till Tele2 företagsabonnemang med mobil växel var dock inte det enklaste.
Tog tid att bli kund
Jag hade kontakt med säljare på Tele2 medan jag kollade på olika lösningar. Från att jag meddelade Tele2 per e-post att jag bestämt mig för att välja dem, samt vilka abonnemang jag ville ha, så tog det tre veckor innan jag slutligen blev uppringd av en person som genomförde det muntliga avtalet med mig. Under den tiden hann jag påminna några gånger per e-post och telefon. När detta var gjort skulle jag få ett mail med all information till företagets info-mail, det mailet kom aldrig.
Krångel med överlåtelsen
Jag fick information om att den 22:a augusti så kommer mina två privata mobilabonnemang övergå till företagsabonnemang. Jag skulle få ett SMS när detta sker. När SMS:et kom skulle jag stänga av telefonen och byta till mitt nya företags SIM-kort, det skulle vara igång efter en kvart. Den dagen kom det bara SMS till en av mina två privata telefoner varpå jag följde instruktionen för den telefonen.
Det började dock aldrig fungera, med det nya SIM-kortet stod det bara ”endast nödsamtal”. Efter en timme ringer jag till Tele2:s kundtjänst (från den telefon som det inte blev något byte på alls). Personen jag pratar med aktiverar då nya SIM-kortet manuellt men inte heller då börjar det fungera. Hon felsöker lite och ringer tillbaka och konstaterar att det blev helt fel. I med att hon aktiverat det nya SIM-kortet manuellt så kommer varken det nya eller gamla SIM-kortet fungera och jag blir där med helt utan mitt telefonnummer i några dagar i väntan på att ytterligare ett SIM-kort ska skickas hem till mig. Jag frågar flera gånger om jag har uppfattat detta rätt och hon svarar ja.
Under tiden ska hon vidarekoppla mitt mobilnummer till ett annat nummer så att jag kan hantera inkommande samtal. När jag testar om vidarekopplingen fungerar så fungerar det inte med vidarekopplingen så jag ringer tillbaka till Tele2 igen. Då får jag prata med en annan person som säger att det varit något tekniskt fel som gjort att ingen aktivering fungerar och att jag kan sätta i mitt privata SIM-kort igen, för att fortsätta ta emot samtal och SMS. Vilken tur att jag ringde tillbaka och fick veta detta.
Istället ska omkopplingen nu göras under tisdagen säger han. Det händer inget under tisdagen, men under onsdagen går överföringen igenom och jag kan börja använda alla företagsabonnemangen med nya företags SIM-kort.
Aktivera företagssvar
Själva tanken var ju att kunder ska ringa oss på ett 08-nummer som kopplar vidare till våra mobiler. När jag har logga in i webbgränssnittet där jag konfigurerar hur samtalen ska kopplas vidare till olika mobiler på olika tider så är det dags att testa. Jag ringer till det 08-nummer som jag blivit tilldelad och får svar att numret inte finns eller är tillfälligt avstängt. Efter några samtal med Tele2 kundtjänst får jag svaret att problemet är större än vad de trodde och att det felanmäls till tekniker. Detta sker på en fredag förmiddag. Jag testar sedan en gång om dagen att ringa 08-numret men det är samma fel. På onsdag förmiddag ringer jag till Tele2 igen som säger att det jobbas på problemet och att jag ska få återkoppling när det är klart. Om det inte är löst inom några dagar så kan jag höra av mig igen.
Detta svar påminner mycket om när jag var magsjuk i flera dagar och vårdpersonalen tyckte att jag skulle vänta några dagar till och hoppas att det blir bättre, men att jag skulle höra av mig igen efter tre dagar om det inte blivit bättre. Jag kan förstå att vården svarar så till en magsjuk, men det blir väldigt konstigt i det här kundtjänstärendet hos Tele2.
Precis innan jag ska publicera detta blogginlägg så testar jag en sista gång att ringa till 08-numret som nu fungerar. Jag har fortfarande inte fått någon återkoppling på att problemet har löst sedan jag testade senast igår eftermiddag.
Slutsatser
Sex veckor efter att jag per e-post meddelade att jag vill ha tjänsten så är vi äntligen igång. En vecka efter att jag felanmälde 08-numret så felet löst. Jag funderar ändå över ifall jag ska använda möjligheten att säga upp avtalet inom 30 dagar. Har jag haft otur eller är det jag själv som har gjort massor av fel längs vägen? Jag kan verkligen inte förstå. Jag avvaktar och ser vad Tele2 svarar mig. Sex veckor istället för en vecka. Det borde vara värt för dem att bjuda på en Galaxy S7 tycker jag! Denna dåliga behandling är något utöver det vanliga.
24 timmar innan jag publicerade detta blogginlägg så lät jag Tele2:s kundtjänst på Facebook läsa inlägget för att se ifall det innehöll faktafel. I mitt meddelande till dem uppgav vilket organisationsnummer det gällde. Jag fick frågan tillbaka vilka telefonnummer det gällde och blev lovad att de skulle lösa problemet. Inget besked om faktafel eller kompensation.